top of page


Programma
In 2025-2026 worden alle concerten in de Drom gegeven

Rodion Trio - zondag 5 oktober 2025 • 15.00 uur - Drom
Rodion Trio
Op het eerste gezicht lijkt de bezetting van klarinet, saxofoon en piano een uitdaging, omdat er nauwelijks composities voor zijn geschreven. Maar juist dat gegeven heeft het Rodion Trio omgedraaid door eigen arrangementen te maken, waardoor er een nieuwe wereld aan muzikale mogelijkheden opengaat.
Diederik Ornée (1983) studeerde moderne klarinet bij Herman Braune aan het Conservatorium van Amsterdam en haalde in 2006 zijn bachelor. Daarna vervolgde hij zijn studie in Trossingen (DE), waar hij moderne klarinet studeerde bij Prof. Chen Halevi en historische klarinet bij Ernst Schlader.
Annelies Vrieswijk (1983) studeerde saxofoon aan het Prins Claus Conservatorium bij Peter Stam, aan de Kungliga Musikhögskolan bij Christer Johnsson en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp. Zowel haar Bachelor als haar Master heeft Annelies cum laude afgesloten. Tijdens haar master ontmoette ze Mark Toxopeus, waarmee ze sindsdien samen speelt.
Mark Toxopeus (1984) begon zijn professionele opleiding aan het Conservatorium van Arnhem bij Frank Peters. Vanaf 2002 studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2008 zijn Master-diploma behaalde.
Het Rodion Trio brengt een ode aan onze materiële wereld en dan in het bijzonder aan het natuurschoon. Het trio heeft elk van de vier elementen hun eigen, beeldende compositie toegekend. Zoals u dat van het trio gewend bent, zullen de werken op luchtige wijze door de musici worden toegelicht.
Jean-Féry Rebel (1666-1747), Les élémens (1737) - Le chaos Bedrich Smettena (1824-1884), De Moldau (1878) Claude Debussy (1862-1918), Preludes op. 28 (1913) - Brouillards - Le vent dans la plaine - Les sons et les parfums tournent dans l'air du soir - Ce qu'a vu le vent d'ouest Franz Liszt (1811-1886), Prometheus (1855) Ludwig van Beethoven (1770-1827), Symfonie nr. 6 ‘Pastorale’ (1808) - Erwachen heiterer Gefühle bei der Ankunft auf dem Lande
(Ontwaken van vrolijke gevoelens bij aankomst op het land)
Op het eerste gezicht lijkt de bezetting van klarinet, saxofoon en piano een uitdaging, omdat er nauwelijks composities voor zijn geschreven. Maar juist dat gegeven heeft het Rodion Trio omgedraaid door eigen arrangementen te maken, waardoor er een nieuwe wereld aan muzikale mogelijkheden opengaat.
Diederik Ornée (1983) studeerde moderne klarinet bij Herman Braune aan het Conservatorium van Amsterdam en haalde in 2006 zijn bachelor. Daarna vervolgde hij zijn studie in Trossingen (DE), waar hij moderne klarinet studeerde bij Prof. Chen Halevi en historische klarinet bij Ernst Schlader.
Annelies Vrieswijk (1983) studeerde saxofoon aan het Prins Claus Conservatorium bij Peter Stam, aan de Kungliga Musikhögskolan bij Christer Johnsson en aan het Conservatorium van Amsterdam bij Arno Bornkamp. Zowel haar Bachelor als haar Master heeft Annelies cum laude afgesloten. Tijdens haar master ontmoette ze Mark Toxopeus, waarmee ze sindsdien samen speelt.
Mark Toxopeus (1984) begon zijn professionele opleiding aan het Conservatorium van Arnhem bij Frank Peters. Vanaf 2002 studeerde hij bij David Kuyken aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij in 2008 zijn Master-diploma behaalde.
Het Rodion Trio brengt een ode aan onze materiële wereld en dan in het bijzonder aan het natuurschoon. Het trio heeft elk van de vier elementen hun eigen, beeldende compositie toegekend. Zoals u dat van het trio gewend bent, zullen de werken op luchtige wijze door de musici worden toegelicht.
Jean-Féry Rebel (1666-1747), Les élémens (1737) - Le chaos Bedrich Smettena (1824-1884), De Moldau (1878) Claude Debussy (1862-1918), Preludes op. 28 (1913) - Brouillards - Le vent dans la plaine - Les sons et les parfums tournent dans l'air du soir - Ce qu'a vu le vent d'ouest Franz Liszt (1811-1886), Prometheus (1855) Ludwig van Beethoven (1770-1827), Symfonie nr. 6 ‘Pastorale’ (1808) - Erwachen heiterer Gefühle bei der Ankunft auf dem Lande
(Ontwaken van vrolijke gevoelens bij aankomst op het land)

Camiel Boomsma - vrijdag 21 november 2025 • 20.15 uur - Drom
Pianist Camiel Boomsma wordt zowel door pers als publiek geprezen om zijn buitengewoon mooie klankkleur en onderscheidende klank.
Zijn persoonlijke manier van spelen bracht hem naar vele prachtige concertzalen zoals Schloss Elmau, Teatro la Fenice. Ook speelde hij live bij programma’s zoals Podium Klassiek enVrije Geluiden.
Camiel treedt o.a. op als duo met klarinettiste Marieke Vos, met wie hij in 2020 de Mirantibus Foundation oprichtte.
Boomsma werkt regelmatig samen met de Nederlandse componist Joey Roukens, wiens ‘Summer Preludes’ voor solo piano hij onlangs in première bracht.
Boomsma’s ‘Wagner Journey’ kreeg internationaal veel lof, wat in 2013 leidde tot een prestigieuze beurs van de Internationale Wagner Stiftung. Hij verraste de pers en het publiek al op jonge leeftijd met zijn diepgaande kennis van Wagners muziek.
Zijn opnames Transcriptions for Piano en Porazzi voor Etcetera Records kregen lovende recensies in het BBC Music magazine, Diapason, Trouw, NRC, De Volkskrant en vele andere publicaties.
Zijn nieuwe album Heritage of Fire verscheen in november 2023 en is gewijd aan nieuwe Wagner-transcripties en Liszts Sonate in b-klein.
Het programma van deze avond staat in het teken van Bach en Chopin.
Zijn persoonlijke manier van spelen bracht hem naar vele prachtige concertzalen zoals Schloss Elmau, Teatro la Fenice. Ook speelde hij live bij programma’s zoals Podium Klassiek enVrije Geluiden.
Camiel treedt o.a. op als duo met klarinettiste Marieke Vos, met wie hij in 2020 de Mirantibus Foundation oprichtte.
Boomsma werkt regelmatig samen met de Nederlandse componist Joey Roukens, wiens ‘Summer Preludes’ voor solo piano hij onlangs in première bracht.
Boomsma’s ‘Wagner Journey’ kreeg internationaal veel lof, wat in 2013 leidde tot een prestigieuze beurs van de Internationale Wagner Stiftung. Hij verraste de pers en het publiek al op jonge leeftijd met zijn diepgaande kennis van Wagners muziek.
Zijn opnames Transcriptions for Piano en Porazzi voor Etcetera Records kregen lovende recensies in het BBC Music magazine, Diapason, Trouw, NRC, De Volkskrant en vele andere publicaties.
Zijn nieuwe album Heritage of Fire verscheen in november 2023 en is gewijd aan nieuwe Wagner-transcripties en Liszts Sonate in b-klein.
Het programma van deze avond staat in het teken van Bach en Chopin.

BlackPencil Ensemble - zondag 11 januari 2026 • 11.00 uur - Drom
Een nieuwe benadering van muziek en ongehoorde instrumentcombinaties.
De rijke stoet aan dansen wordt weerspiegeld in de uitbundige muziek van Vivaldi. Daartegen plaatsen we onze succesvolle arrangementen van delen uit Bachs Kunst den Fuge en de uitbundige Ouverture-Suites van Telemann.
Verrassend is Black Pencil’s bijzondere bezetting van
blokfluit:, (Monte Issac)
panfluit, (Matthijs Koene)
altviool, accordeon. (Monte Isaac)
altviool (Esna Pehlivanli)
accondeon (Manko Kassl)
Het ensemble daagt zichzelf voortdurend uit om nieuw werk te generen en nodigt hiertoe vooraanstaande en nieuwe componisten uit. Met respect, kennis en verfijning rond de mooiste muziek van haar historische plek gewild en in een verfrissend nieuw daglicht gebracht. Sinds de oprichting van de groep zijn er 500 nieuwe stukken voor hun gecomponeerd. De band heeft met succes verschillende albums uitgebracht.
Recente projecten verbinden Black Pencil met de werelden van virtual reality, theater en dans.
De rijke stoet aan dansen wordt weerspiegeld in de uitbundige muziek van Vivaldi. Daartegen plaatsen we onze succesvolle arrangementen van delen uit Bachs Kunst den Fuge en de uitbundige Ouverture-Suites van Telemann.
Verrassend is Black Pencil’s bijzondere bezetting van
blokfluit:, (Monte Issac)
panfluit, (Matthijs Koene)
altviool, accordeon. (Monte Isaac)
altviool (Esna Pehlivanli)
accondeon (Manko Kassl)
Het ensemble daagt zichzelf voortdurend uit om nieuw werk te generen en nodigt hiertoe vooraanstaande en nieuwe componisten uit. Met respect, kennis en verfijning rond de mooiste muziek van haar historische plek gewild en in een verfrissend nieuw daglicht gebracht. Sinds de oprichting van de groep zijn er 500 nieuwe stukken voor hun gecomponeerd. De band heeft met succes verschillende albums uitgebracht.
Recente projecten verbinden Black Pencil met de werelden van virtual reality, theater en dans.

Duo IJlstra-Garcia - donderdag 12 februari 2026 • 20.15 uur - Drom
Celia Garcia-Garcia, de pianiste met Spaanse roots en passende passie.
En Femke IJlstra, de hoogblonde saxofoniste uit het nuchtere noorden van Nederland.
Hun ontmoeting is een oerknalletje geweest, waaruit hun eigen kleurrijke muzikale universum is ontstaan, met nieuwe planeten, vol zonnestormen en donkere materie.
Ze vormen samen een duo om hun ietwat bijzondere vriendschap in klank om te kunnen zetten.
Dat het samen zo klikt had geen van beiden verwacht.
Femke:
“Je bent wel lief, maar je kan soms zo hyper zijn!”
Muziek kan heel lelijk zijn, dat is ook mooi Celia” .
Celia:
“die uitdaging van jou is best leuk, maar ik wil echt dat mensen met een goed gevoel naar huis gaan. Een concert is als een avond verhalen vertellen ”.
Jij bent zo direct. Dat waardeer ik ”.
In de concerten die volgen op deze ontmoeting, zetten ze hun gesprekken voort, zonder woorden.
Dat voelt als een reis door tijd en ruimte, door mythische landen en onaardse schilderijen.
Met de saxofoon en piano als bereidwillige vertaalmachines.
Het programma:
Camille Saint-Saëns (1835-1921):
Sonate voor hobo en piano (bew. F. IJlstra) (1921)
Florent Schmitt (1870-1958):
Songe de Coppelius voor altsaxofoon en piano op. 30 nr. 11 (1908)
Isaac Albéniz (1860-1909):
Evocación uit Iberia voor solo piano (boek I, nummer I) (bew. H. de Vlieger) (1906)
Claude Debussy (1862-1918):
Rhapsodie voor altsaxofoon en piano L98 (1901-1911)
pauze
Fernánde Decruck (1896-1954):
Sonate in cis mineur voor altsaxofoon en piano (1943)
Gabriel Fauré (1845-1924):
Au bord de l'eau op. 8 nr. 1 (1871?), en
Notre amour op. 23 nr. 2 (1879) (bew. F. IJlstra)
Darius Milhaud (1892-1974):
Brazileira uit Scaramouche Suite voor twee piano's (bew. D. Milhaud) (1921)
En Femke IJlstra, de hoogblonde saxofoniste uit het nuchtere noorden van Nederland.
Hun ontmoeting is een oerknalletje geweest, waaruit hun eigen kleurrijke muzikale universum is ontstaan, met nieuwe planeten, vol zonnestormen en donkere materie.
Ze vormen samen een duo om hun ietwat bijzondere vriendschap in klank om te kunnen zetten.
Dat het samen zo klikt had geen van beiden verwacht.
Femke:
“Je bent wel lief, maar je kan soms zo hyper zijn!”
Muziek kan heel lelijk zijn, dat is ook mooi Celia” .
Celia:
“die uitdaging van jou is best leuk, maar ik wil echt dat mensen met een goed gevoel naar huis gaan. Een concert is als een avond verhalen vertellen ”.
Jij bent zo direct. Dat waardeer ik ”.
In de concerten die volgen op deze ontmoeting, zetten ze hun gesprekken voort, zonder woorden.
Dat voelt als een reis door tijd en ruimte, door mythische landen en onaardse schilderijen.
Met de saxofoon en piano als bereidwillige vertaalmachines.
Het programma:
Camille Saint-Saëns (1835-1921):
Sonate voor hobo en piano (bew. F. IJlstra) (1921)
Florent Schmitt (1870-1958):
Songe de Coppelius voor altsaxofoon en piano op. 30 nr. 11 (1908)
Isaac Albéniz (1860-1909):
Evocación uit Iberia voor solo piano (boek I, nummer I) (bew. H. de Vlieger) (1906)
Claude Debussy (1862-1918):
Rhapsodie voor altsaxofoon en piano L98 (1901-1911)
pauze
Fernánde Decruck (1896-1954):
Sonate in cis mineur voor altsaxofoon en piano (1943)
Gabriel Fauré (1845-1924):
Au bord de l'eau op. 8 nr. 1 (1871?), en
Notre amour op. 23 nr. 2 (1879) (bew. F. IJlstra)
Darius Milhaud (1892-1974):
Brazileira uit Scaramouche Suite voor twee piano's (bew. D. Milhaud) (1921)

Viride kwartet - zondag 29 maart 2026 • 15.00 uur - Drom
Direct vanaf de oprichting in 2017 heeft het Viride Kwartet zich gevestigd als een strijkkwartet dat bekend staat om hun aanstekelijke energie op het podium. De vier leden ontmoetten elkaar als tieners op de School voor Jong Talent in Den Haag, waaruit een hechte vriendschap ontstond die de basis vormde voor hun ensemble.
Het Viride Kwartet vertolkt niet alleen het internationaal repertoire, maar koestert ook een voorliefde voor Nederlandse klassieke muziek. Zo onderscheidt het kwartet zich door de unieke mix van bekend repertoire en minder bekende composities, zoals de muziek van o.a. Willem Pijper en Oscar van Hemel. Daarmee dragen ze bij aan het behoud en de verspreiding van de rijke muzikale tradities van Nederland.
De afgelopen jaren heeft het kwartet verschillende prijzen gewonnen, onder andere bij het Kersjes Fonds en het Prinses Christina Concours. Ook is het Viride Kwartet een graag geziene gast op grote podia en festivals door heel Nederland, evenals op nationale televisie en radio.
Het programma:
B. Britten (1913-1976)
Drie divertimenti voor strijkkwartet (1936)
I. March, allegro maestoso
II. Waltz, allegretto
III. Burlesque, presto
H. Purcell (1659?-1695)
Selectie uit "fantasias in four parts" (1680)
B. Britten
Strijkkwartet no. 2 in c-groot op. 36 (1945)
I. Allegrocalmo, senza rigore
II. Vivace
III. Chacony: sostenuto
//Pauze
J. Brahms (1833-1897).
Strijkkwartet no. 1 in c-klein op. 51 no. 1 (1873)
I. Allegro
II. Romanze: Poco adagio
III. Allegretto molto moderato e comodo
IV. Allegro
Het Viride Kwartet vertolkt niet alleen het internationaal repertoire, maar koestert ook een voorliefde voor Nederlandse klassieke muziek. Zo onderscheidt het kwartet zich door de unieke mix van bekend repertoire en minder bekende composities, zoals de muziek van o.a. Willem Pijper en Oscar van Hemel. Daarmee dragen ze bij aan het behoud en de verspreiding van de rijke muzikale tradities van Nederland.
De afgelopen jaren heeft het kwartet verschillende prijzen gewonnen, onder andere bij het Kersjes Fonds en het Prinses Christina Concours. Ook is het Viride Kwartet een graag geziene gast op grote podia en festivals door heel Nederland, evenals op nationale televisie en radio.
Het programma:
B. Britten (1913-1976)
Drie divertimenti voor strijkkwartet (1936)
I. March, allegro maestoso
II. Waltz, allegretto
III. Burlesque, presto
H. Purcell (1659?-1695)
Selectie uit "fantasias in four parts" (1680)
B. Britten
Strijkkwartet no. 2 in c-groot op. 36 (1945)
I. Allegrocalmo, senza rigore
II. Vivace
III. Chacony: sostenuto
//Pauze
J. Brahms (1833-1897).
Strijkkwartet no. 1 in c-klein op. 51 no. 1 (1873)
I. Allegro
II. Romanze: Poco adagio
III. Allegretto molto moderato e comodo
IV. Allegro

Chimaera Trio - zaterdag 18 april 2026 • 20.15 uur - Drom
Chimaera Trio
Annemiek de Bruin, klarinet
Irene Kok, cello
Laurens de Man, piano
Het Chimaera Trio heeft in zalen gespeeld als; het Amsterdamse Concertgebouw, de Vereeniging in Nijmegen en Muziekgebouw Eindhoven, en was het te horen bij verschillende festivals. In 2019 was het trio onderdeel van het talenttraject “AVROTROS Klassiek presenteert. In het najaar van 2021 is hun cd ‘Fin de siècle’ verschenen bij het internationale label MDG. In 2024 bracht het Chimaera Trio een tweede cd uit: ‘Mendelssohn, Hartmann & Gade: Clarinet Trios’. “
Annemiek de Bruin (Klarinet) In 2016 behaalde ze haar bachelor-diploma aan de ‘Hochschule für Musik und Tanz’ in Keulen.
Irene Kok (Cello) begon haar studie bij Jeroen Reuling in de jong talentenklas aan het Artez-conservatorium. Irene bespeelt een Capicchioni uit Cremona die haar tot beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Laurens de Man (piano) is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband. Hij studeerde piano en orgel (twee masters. In november. Opnamen van zijn spel werden meermaals uitgezonden op Radio4 en televisie o.a. Podium Witteman.
Chimaero Trio verzorgt in de middag een Masterclass voor studenten piano en cello. Aanvang 14.30 uur in de Drom.
Annemiek de Bruin, klarinet
Irene Kok, cello
Laurens de Man, piano
Het Chimaera Trio heeft in zalen gespeeld als; het Amsterdamse Concertgebouw, de Vereeniging in Nijmegen en Muziekgebouw Eindhoven, en was het te horen bij verschillende festivals. In 2019 was het trio onderdeel van het talenttraject “AVROTROS Klassiek presenteert. In het najaar van 2021 is hun cd ‘Fin de siècle’ verschenen bij het internationale label MDG. In 2024 bracht het Chimaera Trio een tweede cd uit: ‘Mendelssohn, Hartmann & Gade: Clarinet Trios’. “
Annemiek de Bruin (Klarinet) In 2016 behaalde ze haar bachelor-diploma aan de ‘Hochschule für Musik und Tanz’ in Keulen.
Irene Kok (Cello) begon haar studie bij Jeroen Reuling in de jong talentenklas aan het Artez-conservatorium. Irene bespeelt een Capicchioni uit Cremona die haar tot beschikking is gesteld door het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds.
Laurens de Man (piano) is een veelzijdig musicus, actief als pianist en organist, zowel solistisch als in kamermuziekverband. Hij studeerde piano en orgel (twee masters. In november. Opnamen van zijn spel werden meermaals uitgezonden op Radio4 en televisie o.a. Podium Witteman.
Chimaero Trio verzorgt in de middag een Masterclass voor studenten piano en cello. Aanvang 14.30 uur in de Drom.
Klik hier voor kaartverkoop
bottom of page